Mosjon og bevegelse

mosjon-og-bevegelseHar du ryggsmerter eller skulderplager? Mosjon og bevegelse gjør underverker. Få noen enkle tips her.

  1. Gå tur
    Noe av det enkleste du kan gjøre for å holde ryggen bra er å gå en tur. Har du vondt i ryggen vil det ofte kunne hjelpe å gå en rolig tur. Bruk gjerne staver slik at du får bevegelse i skulderleddene.

    NB: Dersom ryggen din er tydelig skeiv når du ser deg selv i speilet, så bør du ikke gå før ryggen har rettet seg igjen. Denne seivheten kalles avvergeholdning og kommer som et resultat av kraftig klem på nerver.

  2. Svøm
    Svømming er noe av det beste du kan gjøre for ryggen din! Det er lurt å svømme litt på rygg og litt på magen. Ikke tenk for mye på at du skal svømme 1000 eller 2000 meter.
    Det viktigste er å være i vannet og få bevegelse i ryggen når du er vektløs.
  3. Gå på ski
    En rolig tur på ski gjør underverker for ryggen. Pass på at du smører riktig eller bruker smørefrie ski med godt feste. glipptak kan gi overstrekk av ryggmuskler, så gå i rolig tempo og smør for godt feste om du kjenner litt smerter i ryggen.
    Da vil ofte smertene i ryggen være borte når du er ferdig med skituren.
  4. Sykle
    En sykkeltur en sommerdag i fint vær – en sykkeltur i dårlig vær med gode klær! Så lenge du sykler på vanlig sykkel og ikke landeveissykkel så er dette fint for ryggen. Jo mindre foroverlent du sitter jo bedre er det for ryggen. Unngå harde tråkk opp bratte bakker – gir heller ned til et lettere gir eller trill sykkelen opp de bratteste bakkene.
  5. Varier belastning inkludert trening og bedriftsmassasje
    Tør å bruk ryggen din. Varier belastning iløpet av en vanlig dag. Sitt på forskjellig vis, reis deg opp og gjør deg et lite ærend. Hvis du varierer fordeler du belastningen over hele ryggen – dermed unngår du å overbelaste den delen av ryggen du allerede har vondt i.


Nettside utviklet av Fevaag Web Consulting